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Archiv 10/2022


07.Okt.2022
RetroWiki


ACube Systems: Sam460LE-Boards im Shop verfügbar (Update)
In einer Pressemitteilung von Mitte August hatte ACube Systems die Auslieferung der Sam460LE-Boards für Ende September angekündigt (amiga-news.de berichtete). Nun wird das Board im hauseigenen Shop für 962,58 Euro inklusive Steuern und AmigaOS 4.1 Final Edition, allerdings ohne Speichermodule, angeboten.

Update: (09.10.2022, 13:48, dr)

Wie uns Acube Systems gerade mitgeteilt hat, sei die Information, dass das Board im Shop als "In stock" geführt wird, also auf Lager sei, irreführend. Aktuell werden die Boards noch produziert, das veröffentlichte Bild entstamme der Vorproduktion. Diese mussten gebaut werden, um sicherzugehen, dass sie wie vorgesehen funktionieren. Nach aktuellem Stand werden die Boards Anfang November fertiggestellt. (dr)

[Meldung: 07. Okt. 2022, 06:42] [Kommentare: 71 - 12. Okt. 2022, 12:28]
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07.Okt.2022



Emulator: WinUAE 4.9.2+ Beta 1
Ursprünglich hatte Toni Wilen, der Autor des bekannten Amiga-Emulators WinUAE, bereits im Juli 2021 geplant, mit der nächsten Veröffentlichung auf die Version 5 zu springen (Amiga-news.de berichtete). Im Februar 2022 veröffentlichte er jedoch zunächst die Version 4.9.1 und wie er nun mit dem Start der Betareihe für die Version 4.9.2+ (die Versionsnummer kann sich noch ändern) berichtet, wird auch die nächste Veröffentlichung nicht die Versionsnummer 5 haben.

Wie er erläutert, gebe es "zu viele Änderungen auf niedriger Ebene". Der Hauptgrund sei aber 68000 IPL Timing-Test, der letzte wichtige Teil der Zyklus-Genauigkeit. Er erläutert:
"Bisher gab es 3 Versuche in diesem Jahr. Der ursprüngliche Plan war, Interrupts der seriellen Schnittstelle zu verwenden, um zyklusgenaue Interrupts zu erzeugen. Das hat nicht funktioniert, weil die internen Verzögerungen der seriellen Schnittstelle von Paula unbekannt waren und ich keine Ahnung hatte, wie ich das richtig testen sollte. Der nächste Plan war, externe Hardware zu verwenden. Das funktionierte, war aber wegen der asynchronen Takte nicht ganz zyklusgenau und lästig in der Anwendung. Es hätte mehr Hardware gebraucht und ich wollte es so einfach wie möglich haben. Dann hatten wir (ich und Ross) endlich keine Lust mehr auf seltsame Display- und CIA-bezogene Tests und beschlossen, das Timing der seriellen Schnittstelle zu analysieren. Das dauerte noch ein paar Wochen (und half auch dabei, das Paula-Interrupt-Timing zu bestätigen). Schließlich war der Interrupt der seriellen Schnittstelle für die IPL-Tests verwendbar. Es müssen noch einige Aktualisierungen der Tester-Software und Tests durchgeführt werden, bevor die eigentliche Arbeit beginnt. Dies dauert wahrscheinlich mindestens 1-2 Monate (es ist soo langweilig...), was der Grund dafür ist, dass ich plane, die Beta-Serie zu starten, bevor die IPL-Updates fertig sind."

Die nun veröffentlichte erste Betaversion für 4.9.2+ hat die folgenden Änderungen:
  • Added "Ultra extreme debug" overscan mode. Complete raster is fully visible, horizontal and vertical blanking disabled (including borderblank). COLOR0 changes are always visible.
  • CPU chipset bus access cycle allocation was not fully accurate. Basically addressing part of cycle and data transfer part of cycle was swapped. Has been wrong since CE mode was introduced. Fixes for example Batman the Caped Crusader. (Single cycle difference was all that was needed to fix it..). This can break some older state files.
  • 68000 STOP emulation rewritten, cycle usage and interrupt start timing is fully cycle accurate now.
  • If all bitplane start conditions were active except vertical DIWSTRT and DIWSTRT was written later with vertical value == current vertical, bitplane DMA started immediately but there should be 2 cycle delay. If bitplane DMA was disabled but all other conditions were already active and then DMACON was written to enable BPL DMA: DMA started 1-2 cycles too late.
  • If (quite short) bitplane DMA ends before all sprite slots have been processed, remaining sprite slots can still work normally (sprites are only inhibited when internal bitplane activity signal is active). This can also trigger very nasty (previously unknown?) chipset bug: when last bitplane DMA fetch happens, sprite DMA is not anymore inhibited by bitplane DMA (sort of off-by-one bug) and if same slot has active sprite, it will conflict with bitplane DMA. It can cause unexpected DMA write to another custom register (instead of BPLxDAT), possible range is from 0x100 to 0x11E. For example if it happens to be BPLCON0 (0x100), display can get corrupted or monitor can lose sync (or shows "No signal" message) if ERSY bit gets set. (Guess how this bug was found.. It was quite confusing when very innocent looking test program suddenly caused display to lose sync only on real hardware). This is now accurately emulated and DMA debugger will log conflicts.
  • Bitplane refresh slot conflicts are accurately emulated (see below)
  • Added monitor sync method configuration. Default is "Combined" (matches previous UAE versions that basically combines both modes), C-Sync: use composite sync signal as sync source, HV-Sync: use separate horizontal and vertical sync signals (VGA). Some programmed modes can have differences between sync modes or only work in HV sync mode or only in C sync mode in real world. For example ECS Denise can't generate both valid C-sync and programmed horizontal blanking simultaneously. AGA does not have this limitation.
  • Emulated display is now blanked if programmed display mode settings are impossible (real display would lose sync, become blanked or show "no signal"), for example really too short or really too long sync pulses, BPLCON0 ERSY set without genlock, BEAMCON0 BLANKEN or CSYTRUE and CSYNC monitor setting selected etc.. If old statefile is loaded with ERSY set without genlock: enable genlock to prevent unexpected blank screen.
  • Optional display resync blank screen added to Display panel. (Simulates "modern" display mode resync delay). If not enabled, OSD FPS counter will temporarily show "---"
  • DMA debugger had wrong address shown for second copper WAIT/SKIP cycle. (was same as previous read cycle)
  • Hires resolution and hires BPLCON1 bit set (or shres and shres BPLCON1 bit): single pixel horizontal offset may have appeared in right side of screen. AGA and non-subpixel mode only. (Skidmarks II in hires mode)
  • RTC is automatically enabled if chipset extra= and system has fast ram, slow ram or chip ram expansion.
  • Higher 68000/010 integer clock multipliers (4x+) in CE mode: chipset access timing was not accurate.
  • A1000 Denise bug emulated: sprites end horizontally 1 lores pixel later than bitplane horizontal window end. Currently enabled when A1000 Agnus is selected.
  • Replaced internal 32-bit cycle counter with 64-bit counter, simplifies internal logic because annoying counter wrap around handling is not needed anymore.
  • Playfield to playfield collision (full collision) only worked when same line had at least one active sprite. (4.9.0)
  • Sprite to playfield collisions didn't work correctly (4.9.0)
  • Horizontal blanking was missing if programmed screen mode was active without programmed horizontal blanking (hardwired blanking should have been active)
  • CIA emulation refactored, fully cycle-accurate now. See below.
  • Max allowed programmed mode non-interlaced vertical line count is now 800 (from 592), special 700+ line programmed modes are possible and compatible with real SVGA monitors.
  • Statefile restore didn't restore static BPLxDAT values correctly (only affects OCS/ECS programs that use "7-plane" mode and only update BPLxDATs at startup). (broke in 4.1.0)
  • Copper zero cycle special cases updated, odd/even line length difference emulated. Copper list that "overflows" to beginning of next frame special case timing emulated, if copper has pending DMA request when COPJMP happens, COPJMP startup gets delayed by 1 copper cycle. Previously copper state was reset at cycle 0 and delayed start was queued which is not correct because first line's cycles 0 and 2 are still normally available for previous frame's copper list.
  • Blitter startup sometimes had extra idle cycle (4.9.0)
  • Blitter line mode with blit width != 2 is now accurately emulated and draws correct strange looking "lines" (previously it didn't do anything or line was normal looking)
  • Blitter interrupt started 1 cycle too late. (+1 was added long time ago becase it fixes one demo but actual bug was following INTREQ register handling)
  • If Paula internally sets INTREQ bit (not by writing to INTREQ with CPU or Copper): IPL line changes 1 CCK earlier, before INTREQR read returns new bit set.
  • Starting emulation or loading statefile before emulation has been started: vblank state variables was not initialized correctly, first field enabled sprite DMA too early. (4.9.0 or .1). Hardreset started was not exactly same as initial boot, CPU started few cycles later if hard reset.
  • Mid screen resolution changes are now pixel perfect (AGA fully implemented, OCS and ECS Denise only partially correct)
  • Save MSM6242B RTC model control registers to RTC file if they are modified. Previously only RF5C01A control registers (and NVRAM) was saved.
  • Serial port interrupts and SERDATR are now cycle-accurate. (Only if CPU memory cycle exact enabled)
  • Serial port transmit interrupts and SERDATR transmit related bits are now emulated even when serial port = none.
  • Serial port optional loopback mode added. TX->RX. RTS->CTS. DTR->DSR+CD. This is also cycle-accurate (for cputester IPL timing testing without extra hardware, only need TX to RX jumper wire)
  • Second 1M extended ROM bank is now internally split to two 512k banks. Non-aligned bank start and size caused problems in some configs.
  • uaegfx Picasso96 v3.0+ mixed mode screen dragging is enabled by default. 4.9.1 required "-p96test 1" command line parameter.
  • 4.9.1 uaegfx Picasso96 screen dragging without ""-p96test 1" command line parameter crashed emulated Amiga.
  • uaegfx new Picasso96 features are now optional (all enabled by default). Config file only.
  • uaegfx all Picasso96 functions are now fully "hardware accelerated" (uses host side native code), excluding line draw. Previously some functions only supported common minterms/mask operations, unsupported operations were handled by Picasso96 software. Minterms that read and invert destination do not anymore invert unused/alpha bits if mode has them (15bit/32bit). Always use RGBFormat parameter in D7 if available, instead of RenderInfo RGBFormat variable.
  • Chipset programmed display modes (again) use horizontal blanking timing to calculate display positioning. It has been confirmed that at least some early/mid 1990s multisync SVGA monitors (for example Microvitec 1438) do also use blanking timing to calculate display size and position instead of only relying on hsync/vsync timing.
  • Hardware emulated RTG boards that have physically swapped red and blue output (Spectrum, Piccolo, Piccolo SD64) had wrong colors in 24/32-bit modes.
  • Piccolo Z3 and Piccolo SD64 Z3 had wrong autoconfig board logical size (which crashed the driver).
  • If hardware emulated RTG board VRAM was immediately (no gap in address space) after any RAM/ROM region and JIT direct was enabled: first 4096 bytes (host CPU page size) of VRAM was not fully JIT direct compatible and any direct read or write to first 4096 bytes would not access VRAM correctly, causing unexpected graphics glitches.
  • Simplified JIT direct exception handler, win32 exception context structure can be used to directly read and modify any host CPU registers, there is no need for trampolines and self modifying code.
  • Chip RAM and Slow RAM initial power up pattern emulation is enabled by default (checkbox in advanced chipset). Now matches my real hardware (A500 OCS/A500 ECS/A1200) but modified configurations like ECS Agnus in rev5 (or older) mainboard don't create correct patterns. Random set/cleared bits are not generated, only all ones/all zeros repeating pattern. Pattern depends on ram chip type and manufacturer. Other chips can have different patterns.
  • Disk data read returned random data even when no drive was selected (should return zeros only). Fixes corruption in original Nitro Psygnosis screen. Also fixed another related bug when no selected drives and disk sync matches side-effect that caused Juke Box 2 / Dreamdealers to hang at boot.
  • Switched to Visual Studio 2022.
  • Larger default GUI size and slightly larger font if Windows desktop is large enough (at least 1600*1024)
  • Finally removed huge amounts of compilation warnings (excluding PCem).
  • Quickstart panel initial UI element is now DF0: image selection button. Too many accidental Amiga model changes..
  • DirectDraw support removed, added GDI (win32 basic GDI API) support. Function differences: exclusive fullscreen is not supported (switches to D3D11/9 if attempted), all basic scaling modes and uaegfx hardware cursor supported.
  • Box art window screen shot rightmost pixel column and bottom pixel row was not visible.
  • Crash dump dialog close button usually didn't do anything.
  • ROM scanner dialog didn't use correct GUI size and fonts.
  • CyberStorm MK I update: Accelerator and SCSI has been split. CyberSCSI module is now expansion board and has separate ROM image (works similar to Blizzard SCSI Kit). Main ROM should be only configured if CPU is 68060 because it will crash if CPU is 68040, it is only needed to disable 68060 FPU. Real CSMK1 had empty ROM socket(s) if installed CPU was 68040.
  • Visual DMA debugger shows conflicting cycles as blinking red pixels.
  • DMA debugger (both console and visual) better support for variable/toggling horizontal and vertical line counts.
  • It was not possible to enter debugger anymore if CPU was stuck in stopped state after entering and exiting the debugger once.
  • Added OR, AND and XOR operators to debugger calculator (|, &, ^)
  • Debugger v command does not anymore crash if hpos or vpos is out of range.
  • Debugger v command now (at least temporarily) shows Chip RAM row and column (RAS and CAS) addressing values. Very important for REFPTR and refresh/bitplane conflict behavior.
  • Debugger sp command parsed attached sprites incorrectly (since the beginning).
  • Changed CTRL+F12 fullscreen/windowed switch: If already switched from full-window to window. Next CTRL+F12 will return back to full-window, not fullscreen.
  • Quickstart panel floppy bootblock check used current track of drive (not track 0). Broken when FloppyBridge support was added.
  • Reset FloppyBridge state when changing floppy drive type to/from FB drive type to some other drive type. Fixes uae-configuration on the fly floppy drive type change to/from FB.
  • Memwatch break point that crossed 64k "bank" didn't map last 64k "bank" if it was only partially needed.
  • Self modifying code (smc) debugger feature now clears detected modifications if 68020+ instruction cache is flushed.
  • Do not add CPU instruction history entries when CPU is stopped.
  • Horizontal and vertical position is now included in debugger history output (H/HH)
  • Added CPU STOP state information to DMA debugger (| = STOP idle cycle, + = STOP idle cycle and higher IPL detected = STOP ending soon)
  • DMA debugger decimal horizontal cycle counter value removed, replaced with current IPL (interrupt level) line state.
  • DMA debugger shows CPU opcodes in basic form ("NOP", "MOVE" etc), vertically. It looks a bit weird but didn't have better ideas..
  • Advanced chipset CD32 NVRAM or C2P without CD32 CD was not fully supported.
  • CD32/CDTV Quickstart mode "remembered" previous DF0: setting and didn't disable it by default (even if Quickstart panel showed it as disabled)
  • CD32/CDTV Quickstart panel DF0: was not possible to select/enable.
  • uaegfx automatic integer scaling supported (chooses max fully visible integer scaling multiplier), manual filter panel horizontal/vertical multipliers supported.
  • END+F9 monitor switching is not anymore hardwired and can be changed using input panel. (END+F9 debug colors when in lagless vsync mode is still hardwired)
  • CD audio is now always mixed with Paula audio. Separate CD audio output support removed.
  • CD audio was not resumed if WinUAE was unminimized and minimize was configured to pause emulation.
  • Z2 RAM configuration was unreliable. (4.9.0)
  • Some American Laser Games didn't have ROM descrambling support. Added missing ROM variants.
  • Added American Laser Games Quickstart support.
  • If Quickstart ROM based Arcade hardware config (Arcadia or ALG) is selected, NVRAM file name is automatically set to ROM name. Genlock video file path is also set if ALG ROM is selected. Config files are not affected.
  • Added all 3.1.4+ official KS ROMs to ROM scanner.
  • ROM file list sorting changed, added grouping, sort by group priority first (KS ROMs, extended KS ROMs, freezer ROMs etc..), then alphabetically.
  • Integer scaling had scaling artifacts that depended on window size and other variables. (Old bug)
  • Added NVRAM path to Paths panel. (Arcade/CD32/CDTV hardware NVRAM files default to this path)
  • Sometimes old graphics was temporarily visible in RTG modes if RTG had visible black borders (depends on scaling mode) and screen was switched and new screen had larger size/resolution.
  • CTRL+C in console window does not anymore close WinUAE. (CTRL+C in newer Windows versions can work as a Copy operation)
  • Added video recording file select inputevent. This also starts recording if file was selected.
  • Window border FPS counter value has "R" appended if recording is active.
  • Creating directory filesystem soft link didn't work (returned "object not found") in relative path mode (Windows needs absolute path when creating shortcut files)
  • Directory filesystem soft links only resolved if directory containing link was listed first or if softlink was created in same session (softlink was "cached" by filesystem emulation).
  • Added "Slow" flag to RAM panel. If set, selected memory bank has Chip RAM timing but is not Chip RAM capable. Advanced chipset panel "C00000 is Fast RAM" removed, it is not needed anymore. (Only affects CPU speed in cycle exact modes)
  • ECS Denise Genlock features can be enabled manually: genlock_effects= or p. "brdntran" can be used to force enable BPLCON2 BRDNTRAN bit, "brdrblnk" to force enable BPLCON2 BRDRBLNK bit. Separated by comma. (for example "genlock_effects=3,15,p7")
  • Genlock sprite color selection bug fix.
  • Genlock ECS Denise BPLCON2 BRDNTRAN emulation fixed. Not real HW tested but I think it is supposed to make border look normal even if color 0 is genlock transparent.
  • Genlock ZCLKEN BPLCON3 bit emulated, if set, genlock transparency video out pin (PIXELSW) starts outputting 14MHz pixel clock. Emulation creates alternating hires pixel size toggling transparency if enabled and genlock is configured. (Which probably is what happens in real world too when genlock is connected. Originally it probably was supposed to be pixel sync signal for external video devices)
  • Added Output panel optional 256 color palette indexed png screenshot support. If screenshot has more than 256 unique colors, 24-bit png is created like previously. It also tries to keep original palette order: first screenshot's unique colors are collected, then custom color register values are collected (values at the end of previous field), screenshot colors are matched with custom colors, if match found, color is marked as allocated. Then all remaining colors (copper color changes, EHB, HAM, on screen leds, blanking black etc..) are added to palette. If total is more than 256, 24-bit png is created. 256 color mode also tries to preserve first 32 color palette entries. (Preserved = color is not overwritten by another color even if color is not used in screenshot)
  • Optional IFF screenshot support (-screenshotiff or screenshot_mode=2 registry/ini). IFF mode does not attempt to preserve first 32 color palette entries to keep image depth as small as possible. IFF is not (yet) compressed.
  • Debugger 's' and 'W' quoting support improved, for example "W xxx "ab'c" works as expected....
Der volle Changelog wie auch die Downloadmöglichkeit findet sich unter dem Titellink. (dr)

[Meldung: 07. Okt. 2022, 06:22] [Kommentare: 3 - 08. Okt. 2022, 15:08]
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06.Okt.2022



Vorschau-Video: Robocop (AGA)
Daniel Allsopp arbeitet an einer Portierung des Arcade-Klassikers "Robocop" von Data East. Ziel ist es, die offizielle Amiga-Umsetzung deutlich zu übertreffen. Allsopp hat nun ein neues Vorschau-Video von seinem in 68k-Assembler entwickelten Titel veröffentlicht, der einen AGA-Rechner voraussetzt (amiga-news.de berichtete). (dr)

[Meldung: 06. Okt. 2022, 09:36] [Kommentare: 12 - 09. Okt. 2022, 08:29]
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06.Okt.2022
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Vorschau-Video: Beat'em Up 'Metro Siege'
Im neuesten Vorschau-Video zum seitlich scrollendes Beat'em Up Metro Siege (amiga-news.de berichtete) zeigen die Entwickler die neuesten Änderungen und geben ebenso einen ersten Einblick auf einen sich in Entwicklung befindlichen Action-Plattformer "Scorpion Boy", der mit der Scorpion Engine geschrieben wird. (dr)

[Meldung: 06. Okt. 2022, 09:31] [Kommentare: 0]
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06.Okt.2022
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Rogue-like-Spiel: Roguecraft angekündigt
Budger Punch hat bislang Spiele für den Commodore 64 veröffentlicht, darunter auch Rogue64. Wie in Rogue-like-Spielen üblich muss man auf der Suche nach Schätzen und Ruhm ein würfelförmige Tentakel-Terror-Labyrinth durchschreiten. Nun hat einer der Entwickler, Ricki Sickenger, davon eine Amigaumsetzung mit verbesserter Grafik und angepassten Features angekündigt:


Wie er uns gegenüber erläutert, wird Roguecraft "keine 1:1-Konvertierung von Rogue64 sein. Es wird viel vom Gameplay enthalten, aber mit einigen der Verbesserungen, die wir in der C64-Version haben wollten, und einigen neuen Dingen, die die Amiga-Fähigkeiten nutzen. Es ist in Assembler programmiert, also ein kompletter Rewrite von 6502 asm zu 68k asm."

Es sei deren erstes Amiga-Spiel. Er und sein Mitstreiter waren früher in der Amiga-Demoszene aktiv, und sie wollten ein Amiga-Spiel machen, um die Freude an der Entwicklung auf dieser großartigen Maschine wieder zu erleben. Das Spiel ist für Anfang kommenden Jahres angekündigt. (dr)

[Meldung: 06. Okt. 2022, 06:28] [Kommentare: 5 - 08. Okt. 2022, 11:17]
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06.Okt.2022



Video: Kurztutorial für AMOS Pro
In einem weiteren Teil seiner Reihe von Kurztutorials über AMOS Pro (amiga-news.de berichtete) erläutert der Retro- und Amigafan 'Yawning Angel' das Öffnen von Fenstern. (dr)

[Meldung: 06. Okt. 2022, 05:44] [Kommentare: 1 - 09. Okt. 2022, 17:34]
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05.Okt.2022
Thorsten Mampel 1.Vorsitzender Amiga-Club Hamburg (ANF)


Amiga-Meeting Nord 2022: Demo, Händler und Präsentationen
Thorsten Mampel schreibt: Arne/HavanaClub hat uns ein tolles Amiga-Demo zum AmigaMeeting geschrieben. Es ist sein Erstlingswerk und das macht uns besonders stolz. Ihr findet dieses als Youtube-Video oder Download verlinkt auf unserer Seite www.amigameeting.de.

Auf dem kommenden Amiga-Meeting Nord in Neumünster wird am Samstag wieder Matthias Goldisch vom HobbyRaum - Ihr Retropartner seine Produkte anbieten. Eine Auswahl seiner Produkte ist auf dessen Webseite zu finden. Es empfiehlt sich, bei Interesse Matthias vorher zu kontaktieren und die Produkte ggf. vorab zu reservieren.

Neben dem obligatorischen Spielewettbewerb, bei dem es wieder wertvolle Preise zu gewinnen gibt (u.a. einen Amiga 500), wird uns Endee wieder den Abend mit seiner Demovorführung versüßen.

Es wird auch wieder einige Präsentationen geben, z.B. die Vorführung einer ZZ9000 und der IceDrake-Turbokarte für den Amiga 1200.

Last but not least ist das Team Enwickler-X wieder dabei und hat mit Sicherheit sein neuestes Spiel "M.A.C.E. Tower Defense" (amiga-news.de berichtete) am Start. (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 20:33] [Kommentare: 5 - 08. Okt. 2022, 22:22]
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05.Okt.2022
Christian Zigotzky (Mail)


Linux: Billy Frontier portiert
Nach Cro-Mag Rally und Otto Matic hat Christian 'xeno74' Zigotzky nun mit Billy Frontier einen dritten Titel für Linux PowerPC (32-bit) kompiliert, der gerade erst für AmigaOS 4 portiert worden war (amiga-news.de berichtete). Das Spiel sollte unter den AmigaOne X1000/X5000 Linux-Distributionen Fienix, Void PPC 32-bit und MintPPC funktionieren.

Download: BillyFrontier_1.1.0-linux-powerpc.tar.gz (80 MB). (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 20:27] [Kommentare: 1 - 06. Okt. 2022, 11:23]
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05.Okt.2022
George Sokianos


AmigaOS 4.1: Software Development Kit V54.16 veröffentlicht
Pressemitteilung: Brüssel - 5. Oktober 2022

Hyperion Entertainment freut sich, die sofortige Verfügbarkeit eines sehr umfangreichen und umfassenden Updates des Software Development Kits (SDK) für AmigaOS 4.1 auf die Version 54.16 bekanntzugeben.

Die neuen Funktionen umfassen unter anderem:
  • die Aufnahme verschiedener Versionen des GCC-Compilers, beginnend mit der alten 6.4.0, bis hin zu 8.4.0, 10.3.0 und 11.2.0, die während der Installation ausgewählt werden können, einschließlich der Option, mehrere Versionen zu installieren
  • Tool zum Einstellen der Standard-GCC-Version hinzugefügt
  • SPE-optimierte Binärdateien können unter Verwendung von GCC 6.4 für maximale Leistung auf Systemen mit einem SPE erzeugt werden
  • Der vbcc-Compiler ist wieder im SDK enthalten und so konfiguriert, dass er "out of the box" funktioniert
  • Simplegit und Subversion sind jetzt enthalten
  • Profyler 1.1 hinzugefügt und Hieronymus auf Version 0.50 aktualisiert
  • Aktualisierte die Include-Header und die Autodoc-Dokumentation
  • Erweiterte Dokumentation für alle enthaltenen GCC-Versionen hinzugefügt
  • AmiSSL 5.3 SDK ist enthalten
  • Der neueste AutoDocViewer 1.4 ist enthalten
  • newlib und clib auf die neuesten Versionen aktualisiert
  • ExecSG SDK wurde auf die neueste Version aktualisiert
  • Viele Code-Beispiele wurden aktualisiert, um die neuesten Änderungen widerzuspiegeln und veraltete API-Aufrufe zu entfernen
  • Aktualisierte die "AmigaOS 4.1 SDK.pdf" mit neuen Abschnitten und Format
  • Viele weitere Tools wurden auf ihre jeweils neuesten Versionen aktualisiert
Hyperion Entertainment möchte seinen besonderen Dank und seine Anerkennung an George Sokianos sowie das AmigaOS 4.x Entwicklungsteam aussprechen, die dies ermöglicht haben!

Wenn Sie unsere Bemühungen weiter unterstützen wollen, besuchen Sie bitte unseren AmigaOS-Merchandise-Store. (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 14:36] [Kommentare: 1 - 08. Okt. 2022, 20:53]
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05.Okt.2022
MorphZone


MorphOS: Vierte Betaversion von TinyGL
Der MorphOS-Team-Entwickler Mark 'Bigfoot' Olsen hatte unter dem Titellink ein Bounty-Projekt für verbesserte OpenGL-Unterstützung sowie Treiber für weitere Radeon-Grafikkarten angeboten, das erfolgreich finanziert worden ist (amiga-news.de berichtete). Nun hat der Entwickler die vierte öffentliche Betaversion seiner TinyGL-Aktualisierung veröffentlicht.

Unter anderem werden nun Shader auf der Radeon R500-Grafikkarte unterstützt, wurden verschiedene Shader-bezogene Fehlerbehebungen und Optimierungen vorgenommen und das Tool ShaderBoy zum Testen und Herumspielen mit Shadern beigefügt. (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 13:03] [Kommentare: 0]
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05.Okt.2022



Featuretest in AMOS: Minispiel None Of Us
Die Gruppe 'ELECTRIC BLACK SHEEP', bekannt u.a. für den sich in Entwicklung befindlichen Fantasy-Shooter Project Quest, hat heute ein Minspiel namens "None Of Us" veröffentlicht, mit dem getestet werden soll, wie man in AMOS Pro Gegner des Spielers mit Licht und Schatten verdunkeln kann (YouTube-Video). Es handelt sich ausdrücklich um kein sich Entwicklung befindliches Spiel.
Ein Amiga mit ECS-Chip, 2MB Chip-RAM und einer schnellen CPU sind erforderlich. (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 10:55] [Kommentare: 2 - 07. Okt. 2022, 14:18]
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05.Okt.2022



Game Construction Kit: RedPill 0.9.14
RedPill, entwickelt von Carlos Peris, ist ein in Amiblitz 3.9 geschriebenes Game Construction Kit, das die Entwicklung von Spielen aus diversen Genres ermöglichen soll (s. Kurztests zweier Redpill-Spiele). RedPill ist kompatibel mit AGA und ECS, der "Player" zum Abspielen der fertigen Kreationen benötigt insgesamt 1,5 MB RAM. Jens 'Farbfinsternis' Henschel hat auf seiner Webseite eine deutschsprachige Anleitung verfasst.

Die neue Version 0.9.14 enthält folgende Änderungen:
  • Added condition Contains Tile that checks all tiles colliding with a big object.
  • In AGA black borders hidin copper are back.
  • Compatibility with Kickstart 1.3 is back.
  • Added Collisions in the profiler screen.
  • Levels can be exported in TMJ format in order to be used in Tiled.
  • When using level properties music, the music will not restart if it is the same as before.
  • Level properties screen layout has changes in preparation of some new cool features.
  • WHDLoad slave names changed to make them easier to understand.
  • Fix in Level Properties screen.
  • Fixes when building projects.
  • Fixes for some gfx gliches.
  • Some small optimizations.
(dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 08:37] [Kommentare: 0]
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05.Okt.2022
Christian Zigotzky (Mail)


Linux: Kernel 6.0 für AmigaOne X1000/X5000
Parallel zur Veröffentlichung des finalen Linux-Kernels 6.0, dem Nachfolger der Version 5.19, hat Christian 'xeno74' Zigotzky diesen für den AmigaOne X1000 und X5000 kompiliert und im zugehörigen Diskussionsthema des Hyperion-Forums zum Download angeboten. Dort findet man auch einen Screenshot, der die Fienix-Distribution unter Verwendung des aktuellen Kernels zeigt. (dr)

[Meldung: 05. Okt. 2022, 06:20] [Kommentare: 4 - 06. Okt. 2022, 12:29]
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